טיפים למתופף המתחיל

בתיפוף, השליטה במקלות, טכניקה מהירה, ודינאמיקה בווליום ובמהירויות, הן יכולות שכל מתופף חייב לרכוש, כדי להגיע לרמות הגבוהות ביותר בנגינה על מערכת התופים.

העבודה על טכניקות היא עבודה שחורה ומייגעת שלוקחת זמן, לפעמים מתסכלת, ודורשת הקפדה יסודית מאוד על הפרטים הקטנים. (לפעמים עד רמת גזירת ציפורניים).

אבל מי שמשקיע בעקביות וביסודיות, יגיע למצב שהוא יכול לנגן כל מה שהוא רוצה, כל שיר או תקליט של להקה או אומן שהוא אוהב ומעריץ.

השליטה בדינאמיקה, במהירות, ובווליום, היא הכרחית כדי לא להיות מתופף ״נכה״, ולא לנגן בווליום אחיד כל הזמן.

הנגינה של מתופף עם טכניקה טובה, הרבה יותר מדויקת, עמוקה, מרשימה ומקצועית, ומצד שני צריך להיזהר לא להיות נגן טכני בלבד. כדאי לנגן ברגש, ולפתח סגנון ייחודי וסאונד ייחודי.

ישנם תרגילי טכניקה שמשפרים את הנגינה כמו פרדידל, טריולות ועוד. ניתן להוסיף הדגשות, ולשחק עם הווליום והמהירות של התרגילים, ניתן לנגן אותם על כל המערכת, ולפתח אותם לצורות שונות של מעברים על מערכת התופים.

אל תשכחו שתופים הם כלי נגינה, ומוזיקה צריכה להיות נעימה לאוזן, או מעניינת ולא בהכרח רועשת.

ניצן אביבי מתופף בחדר חזרות

תיפוף, זאת אומנות. ככל שתהיו יותר יצירתיים, מהירים ומדויקים, כך תהיו מתופפים מוצלחים יותר, ומבוקשים יותר.

כדאי להקשיב למתופפים שיש להם טכניקה ברמה גבוהה מאוד, כמו 'דייב וואקל', 'וויני קוליוטה', 'דניס צ׳יימברס' ואשר פדי הישראלי.

כמו-כן, כדאי להאזין לדיסקים המופלאים של דייב 'מטיוס בנד', 'פריימוס', או 'פקיופין טרי'.

בימינו ניתן ללמוד מגדולי המתופפים מבלי לצאת מהבית ומבלי להוציא שקל, אין צורך לטוס לכל העולם כדי לראות הופעות חיות של המתופפים הגדולים בעולם. פשוט לפתוח יוטיוב, ולנגן עם גדולי הלהקות וגדולי המתופפים, ללמוד את המקצבים במדויק, ואת מעברי התופים, ולחזור עליהם שוב ושוב עד שמצליחים לבצע אותם בדינאמיקה ובמהירות של השיר.

איך לבחור מורה לתופים

מומלץ ללמוד ממתופף שמלמד טכניקות נגינה וקריאת תווים, כדי להגיע למצב שאתם יכולים לנגן לבד, באופן עצמאי, כל מה שתירצו.

מורה מעולה יודע לבצע ברמה גבוה, ולא רק לדבר ולהסביר ברמת התאוריה! מורה דגול הוא מורה שמלמד אותך לאהוב את הכלי שלך ומלמד אותך להיות עצמאי ולא תלותי באף מורה, עוזר לך לפתח את הייחודיות שלך על הכלי ואת הצבע והסאונד הייחודי לך, בקיצור, מלמד אותך להיות אתה.

בהצלחה!

המאמר נכתב על ידי ניצן אביבי, מתופף מקצועי ומורה לתופים בצפון הארץ.
טלפון ליצירת קשר: 054-7529228